Listan som inte fanns

Ibland kan det vara skönt att bara sätta sig ner i sin ensamhet, med handen innanför byxorna som varsamt håller om det undre livet, och fängslas i filmernas värld.
I dag var en sådan dag då jag ville fly från verkligheten och påverkas av en annan värld. Alltså se på en bra film. Och sedan när eftertexten långsamt rullar neråt på den svarta skärmen ska man ha insett något, öppnat ögonen och blivit djupt berörd i hjärtat.

Jag ville se något nytt och sökte därför på nätet för att hitta bra filmtips. Förgäves.
Jag fann listor som innehöll filmer såsom Days, Deep Blue Sea, The Fifth Element, Harry Potter, osv... Nej tack.

Därför, som den underbara person jag är, tog jag tag i det hela med egna händer. Att hjälpa folk i samma situation som jag, det är mitt mål just nu.

* * *

Lägg märke till att alla filmer är klart sevärda. Men folk som vill följa någon ordning, eller bara göra någon sorts film-maraton, bör lägga märke till "kategorierna" vissa filmer har.

[U] = Uppvärmning: En uppvärmningsfilm - inte lika djup som andra. Mer Hollywood-stil.
[P] = Paus-underhållning: Rolig film som lättar stämningen.
[I] = Insikt: Ingen speciell handling, mer fakta. Dokumentär-aktigt.




SEVÄRDA FILMER: THE LIST - 1.0

- Blow [U]
- La lengua de la mariposa
- Abre los ojos
- Vanilla Sky
- Knocked Up [P]
- Superbad [P]
- When the last sword is drawn
- Waking Life
- Into the wild
- The secret [I]
- The last samurai
- Cidade de deus


Det var en kort lista jag skapade ur minnet. Observera att det är version 1.0, alltså betyder det att jag med tiden kommer fortsätta uppdatera denna lista med fler filmer, lite mer information, osv osv.

Kommentarer
Postat av: New Kids On The Block

De första raderna är det bästa du skrivit sedan du var liten, bara så att du vet.
Men Into the Wild?
Århundradets segaste film, eller i alla fall förra årets segaste film, och då tävlade den ändå med filmer som I Am Legend som är så jävla tråkig att jag hellre runkar till melodifestivalen á la 1942 med en skål avföring balanserandes på huvudet.

Glömde Equilibirum?

2008-05-18 @ 08:06:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0